fredag 23 november 2012

LEV MAXIMALT





Livet är spännande, intensivt och oförutsägbart! Som en kontinuerlig och alltid återkommande present öppning. Du vet inte egentligen vad som komma skall och du har egentligen ingen som helst aning vad morgondagen , eller ens idag, för med sig! Det enda du kan vara säker på är att NÅGOT kommer...

Jag har bestämt mig för att inte vara en som drivs hit och dit av det som sker, utan jag har ropat till himlen om att ta kontrollen och ta över rodret på mitt livs skuta! Jag är övertygad om att om vi , tillsamans med honom som skapat allting, bestämmer oss för att ta auktoritet över vårt liv och aktivt och medvetet leva våra liv och dra det nära, nära honom som är livgivaren själv, så blir allting helt annorlunda. Då har du helt plötsligt alla förutsättningar att få hela himmelens resurser till ditt förfogande! Och det gör skillnad!!!  För om det är livet som tar auktoritet över dig så blir du ett ständigt offer, som aldrig vet om du kommer att ligga platt innan kvällen kommer... Utslagen av livet självt! Nej, Gud har gett oss livet som en gåva och han vill att vi ska leva det maximalt!

Jag säger inte att saker inte kan drabba oss... Absolut inte!!! JAG VET att saker drabbar, men mitt i detta har Gud alltid en väg och under tiden formar han oss till att bli mer lika honom! " för den som älskar Gud samverkar allt till det bästa".

Undetr svåra och tighta perioder i livet tvingas man dra sig nära Gud, än mer... Man tvingasatt totalt kasta sig på honom. Och det är då du blir så stark i honom. Ju närmare du drar dig honom, ju mer absorberad blir du av honom , hans liv och själva väsen! Han får då prägla dig rakt igenom. När det du haft innan som trygghet ryckts bort så får du placera dig själv i mästarens hand och då får HAN bli din trygghet! Detta är en helt annan dimension av liv. Man lever och andas Jesus, för det är det enda du har! Mitt i ditt kaos så börjar saker mogna fram, och plötsligt så börjar det komma frukter i ditt liv. Frukter du aldrig kunnat drömma om, ut ur denna grå, kalla, hårda och hårt beskurna stam. Vackra frukter som smakar gott.... Varifrån fick de sitt liv? Jo, från stammen som i sin tur varit djupt rotad och fått sin näring från det himmelska, den dubbla strömmen! Och allt detta har skett i ditt liv, under ytan, mitt i livet!

Om vi blir medvetna om detta, så slutar vi vara offer under vårt eget liv!!! Oavsett vad som sker kan jag ha en medvetenhet i det jag gör... Medvetet ställa mig upp för det liv Gud gett mig!

Vi kan ta ett exempel!
Det är fredag morgon! Klockan ringer och hela min kropp skriker NEEEJ! Bara 1 timmes sömn till hade gjort underverk! Varför la jag mig så sent igår kväll IGEN!!!  Jag masar mig runt till alla som ska väckas och som den ickemotiverade mor jag är på morgonen så har jag svårt att även motivera dessa små att krypa fram från värman i duntöcket och sätta ner fötterna på det kalla golvet....
Som genom ett mirakel får jag hela gänget till frukostbordet, det grå morgondiset har lägrat dig i köket och ingen är hungrig, strumpor förvunna och skolväskor har tydligen fått egna ben och hamnar på de mest fantasifulla och mystiska platser.... Klockan bokstavligen springer och efter en snabb puss på pannan så transporteras dessa små yrvakna liv till ännu en skoldag... Jag undrar i mitt ställa sinne om de ens hunnit uppfatta att de vaknat ännu....

ELLER :
Klockan ringer och du vaknar och bestämmer dig , det första du gör, att fånga dagen! CARPE DIEM!!!  Lägger den i Gudshänder och går ut i köket och tänder ljus på bordet, sätter på härlig lovsång och förväntar dig att din familj ska vakna till en ny dag inför Herrens ansikte!!! Medvetet verkligen förväntar dig att alla ska få en dag i seger! Ta en stund och verkligen lägger hela din familj, den underbara skatt du blivit betrodd från himlen, i Guds händer! Ber " ske din vilja , kom ditt rike SÅSOM DEN ÄR I HIMELEN i min familjs liv!"  Att inget ska utebli av det Gud vill ge, göra
igenom och för var familjemedlem idag! Be och förvänta dig att en ande av uppenbarelse ska vara över dina barn! Att de ska dras ännu närmare faderns hjärta idag, denna vanliga fredag!
När sedan dina telningar sätter sig vid de tända ljusen för att äta frukost så har du något att ge dem, för du har medvetet " i Gud lagt beslag på din dag" .  Han har ju lovat dig att alla dina barn ska vara Herrens lärjungar... Och har har ju sagt:
Ty jag skall utgjuta vatten  över det som törstar  och strömmar över det torra.  Jag skall utgjuta min Ande  över dina barn,  min välsignelse  över dina avkomlingar,    så att de växer upp mitt ibland det gröna gräset,  som pilträd vid vattenbäckar.    Då skall en säga:  "Jag tillhör  Herren  ",  en annan åberopa Jakobs namn,  en tredje skriva på sin hand: "  Herrens  egen"  och bruka Israel som ett ärenamn. (Jesaja 44:3-5 SFB)
Så en vanlig fredagsmorgon kan jag vara medveten om detta! Då är det inte att det grå diset tar över både hus, hem , and och själ, utan jag tänder ett ljus och fördriver det gråa och medvetet placerar mig själv i något större, mitt i mästarens plan!!!

Då lever jag mitt liv maximalt!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar