torsdag 8 november 2012

Frid som övergår allt!



                                          Den enda platsen av verklig frid !!!


Vi människor letar och söker alltid efter frid. En plats i våra liv där själen får sin ro och kan landa mjukt.
En plats att leva våra liv utifrån. En fast och trygg grund som sedan får vara den  vi bygger våra liv på och en källa för vår själ att hämta sin ro, näring och trygghet ifrån.

Skriften säger att " Han håller mig i sin hand på olyckans dag". Oavsett vad som händer så finns det en plats av frid i Gud. En verklig plats! Hans namn är fridsfursten. Oavsett stormar, atacker och problem så är han fortfarande det hans namn säger att han är.. fridsfursten! Han säger " Min frid ger jag er, jag ger inte den sorts frid som världen ger, utan MIN sort frid" Vad för sorts frid är det han har att erbjuda? JO, en " frid som övergår allt förstånd".
Med andra ord en frid som inte har med det mänskliga att göra. En frid som går utöver det du står i just nu. En frid som är starkare och djupare än de rädslor, mörker och själiska våndor du går igenom och upplever just nu!

Fruktan och oro är fridens motsats och fiende nr 1. Om du böjer dina knän för dessa så blir du fort utslagen, utmattad, tömd på energi och tappar totalt din glädje. Du känner dig oförmögen att ta ytterligare ett steg och benen blir tunga, stegen stapplande och allt hamnar i ett intet, ett vacum. Det bryts och rivs upp ett hål i den mur av tro och beskydd som i anden byggts runt ditt liv.

Men när du finner din plats av frid i Jesus, "Bara i honom har min själ sin ro", Så hittar dina fötter fast mark, en klippa att stå på. Allt detta finner du bara i Jesus. Bara namnet klingar av frid och frihet!  Bara i Jesus finns den djupa frid som når dit inget annat kan nå i ditt liv! Klippan som i urminnes tid stått där. Fast och oruckbar! Genom krig och strider, solsken och regn. Den håller för alltid! Jesus tyckte att denna frid var så viktig för oss att få att han tom gav sitt liv för att vi skulle få den!"Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid":

När du håller dig i hans hand och i trygghet lägger din själ där, han kallas i skriften för "Vår själs herde och vårdare",så tar han över. Det är inte du eller dina böner som ska fixa det. Det är inte dina goda kristna gärningar som ska fixa det, utan det är HAN! Det är han som ska fixa det, och han vill inget hellre. Det är inte din gudfruktiga livstil som är allsmäktig, inte heller är dina böner allsmäktiga. Utan det är HAN som är allsmäktig. Det är han som gör det! Fokus måste flyttas från oss själva, till honom!

Visst, han är beroende av oss för att kunna göra något här på jorden. Han behöver oss som sin kontaktpunkt här för att kunna beröra oss med det himelska, men det är inte det som är prioritet nr1. Vår första prioritet måste vara att HAN är vår frid och vårt hjärtas skatt. Och utifrån DET, när vi är nära faderns trygga och varma hjärta, utifrån den platsen är det vi lever, rör oss och är till!

Jesus trog sig ofta undan bara för att vara med sin far. Han var alltid uppkopplad mot faderns trygga varma famn. Sedan, utifrån den platsen, gjorde han vad han var utsänd till att göra.

Jag älskar inte mina barn utifrån vad de gör eller presterar. Jag älskar dem för att de är mina barn. Oavsett! Det spelar ingen roll vad de skulle göra, eller inte göra, jag skulle ändå älska dem lika vilkorslöst. Äkta relationer i kärlek bygger inte på om de har handlat fel mot mig eller någon annan, eller inte. Relationen och kärleken bygger på något mycket djupare än handlingar. Den bygger på att jag älskar vilkorslöst! Alltid! Min relation och hjärtekontakt skulle aldrig brytas , oavsett vad som händer! För sådan är Gud fadern. Och han är all äkta kärleks upphovsman. Kärleken är ju född i honom!

Det står om en förälder, en pappa, i skriften, som stod var dag och spejade ner mot vägen . Han stod och längtade och väntade på att hans förlorade son skulle komma tillbaka. Denna son hade verkligen gjort bort sig. Han hade på det djupaste sårat och övergivit sin pappa. Han hade svikit och visat orespekt. Men den goa pappan stod ändå, i tro, och spejade och väntade i kärlek! Han visste i sitt hjärta att han skulle komma. Han visste att sonens hjärta behövde kopplas upp mot hans hjärta igen för att det skulle fungera. Vi fungerar inte om våra hjärtan inte är kopplade med pappa Gud!

Sådan är Gud! Han vill ha oss nära, nära hela tiden. Vår själ och vårt hjärta nära ihopflätat med hans. Det vi gör för honom eller inte är inte det viktigaste. Han vill ha oss nära! Och där är platsen av frid och vila. VÅRAT LIV ÄR I FÖRSTA HAND ETT GENSVAR TILL HANS KÄRLEK! Sedan , utifrån det, så gör vi det han ber oss om att göra!

                  "Rock of ages, cleft for me
                    Let me hide myself in thee"



2 kommentarer:

  1. Så sant og klokt, Anna. Ubetinget kjærlighet, uansett. Slik er det <3

    SvaraRadera
  2. Fint skrivet. Fick rysningar, för känner så igen mig i den frid jag känner inför Gud.

    SvaraRadera